E-urheilun historia

E-urheilun historia vuoden 1972 lokakuussa, kun Stanfordin yliopistossa järjestettiin turnaus Spacewar-pelille. Turnausta mainostettiin nimellä ”Intergalactic spacewar olympics”, ja sen pääpalkinto oli Rolling Stone -lehden vuosikerta. Vuonna 1980 saavutettiin toinen merkkipaalu, kun Atari järjesti Space Invaders turnauksen, johon tuli ennätyksellisesti yli 10’000 pelaaja ympäri USA:ta, ja kilpaileminen tuli mainstreamiin.

Järjestäytyminen

Vuonna 1980 perustettiin Twin Galaxies -järjestö, joka pitää listaa ennätystuloksista eri peleissä. Järjestö myös lisäsi videopelien näkyvyyttä ja videopeliennätysten julkaisua esimerkiksi Guinesss Book of World Recordissa. Vuonna 1983 järjestö perusti USA:n kansallisen videopeliosaston, joka oli mukana järjestämässä ja sponsoroimassa erilaisia turnauksia, kuten Video Game Masters Tournament ja North American Video Game Challenge.

1970-1980-luvut toivat e-urheilun televisioon

70- ja 80-luvuilla videopeliturnauksista alettiin raportoida suosituilla nettisivuilla ja lehdissä kuten Life ja Time. Yksi tunnetuimpia pelaajia oli Billy Mitchell, joka saavutti ennätyksiä kuudessa eri pelissä; mm. Pac-Manissa ja Donkey Kongissa vuoden 1985 Guinness World Recordin painoksessa.

Televisioidut e-urheilutapahtumat aloitettiin myös samana aikakautena. Esimerkiksi amerikkalainen Starcade-ohjelma oli televisiossa jopa 133 jakson aikana 1982 ja 1984 välillä. Ohjelmassa osanottajat yrittivät voittaa toistensa saamat huipputulokset. Joissain muissakin ohjelmissa pidettiin erillisiä videopeliturnauksia, ja esimerkiksi elokuvassa Tron (1982) pidettiin videopeliturnaus.

1990-luvulla internet levittää pelaamista

Pelit ottivat hyödykseen kulovalkean tavalla leviävän internetin. Esimerkiksi vuonna 1988 julkaistu Netrek oli jopa 16 pelaajan nettipeli, ja se oli open-source softaa. Ja Netrek oli jo kolmas nettipeli. Vuonna 1993 Wired -lehti nimitti pelin ensimmäiseksi nettiurheilupeliksi.

90-luvulla järjestettiin jo suuria e-urheilutapahtumia, kun vuoden 1990 Nintendo World Championships, joka kiersi koko USA:n, ja jonka finaali pidettiin Universal Studiosin Hollywoodin tukikohdassa Kaliforniassa. Seuraavan kerran turnaus järjestettiin vuonna 1994 nimellä Nintendo Power Fest ’94. Finaaleissa pelasi yhteensä 132 pelaajaa, ja finaali järjestettiin San Diegossa, Kaliforniassa. E-urheilu oli myös esillä valtamediassa ja 90-luvulla televisiossa olivat suosittuja mm. Brittiläiset GameMaster ja Bad Influence! sekä australialainen A*mazing. 90-luvun loppupuolella pidettiin turnauksia kuten Cyberathlete Professional League, Quake Con ja Professional Gamers League, joista ensimmäisessä pelattiin mm. Counter-Strikea, Quakea ja Warcraftia.

2000-luku istuu internetkahvilassa

1997-vuoden Aasian finanssikriisin jälkeen Etelä-Koreassa tapahtui internetkahvilabuumi, kun ihmiset tarvitsivat tekemistä työttömyyden keskellä. Vuonna 2000 Korean kulttuuri- urheilu ja turismiminiteriö perustivat Korean e-Sports Associationin. 2010-luvulta lähtien e-urheilu on kasvanut räjähdysmäisesti – sekä katsojamäärät että palkintosummat.

2010-luku pelaa kotona

Vuonna 2014 Soulissa järjestettiin League of Legends World Championship -turnaus, jossa oli alku- ja loppuseremoniat esiintyjänä Imagine Dragons -yhtye ja katsojia oli hallissa jopa 40 000, mikä teki tapahtumasta kuin minkä tahansa suuren urheilutapahtuman kaltaisen tapahtuman.

Vuonna 2016 League of Legensin MM-finaalia seurasi yhteensä 43 miljoonaa katsojaa. Parhaimmillaan samanaikaisesti oli 14.7 miljoonaa katsojaa SK Telecom T1 sekä Samsung Galaxy -joukkueiden välisessä pelissä. Turnauksen rahapalkintopotti oli jopa 6,7 miljoonaa dollaria.