E-urheiluturnaukset ja niihin osallistuminen kiinnostavat

Unohtakaa olympialaiset, jalkapallon maailmanmestaruuskisat sekä jääkiekon World Cup-turnaukset sillä uuden ajan urheilutapahtuma kasvattaa suosiotaan vuodesta toiseen eikä kasvulle näy loppua. Nimittäin elektronisen urheilun kokonaisvaltainen vaikutus uuden sukupolven urheilu- ja viihdekäsitykseen on aloittanut vallankumouksen.

Tässä artikkelissa listaamme selitämme lyhyesti ja ytimekkäästi elektronisen urheilun perusteet sekä listaamme myös e-urheilun suurimmat turnaukset. Hae siis popparit ja energiajuoma seuraavaa lukuhetkeä varten! Tervetuloa sivustolle Tesk.fi!

Mikä ihmeen e-urheilu?

Uskokaa tai älkää, mutta nykypäivänä tietokonepelien pelaamista pidetään urheiluna. Ja ennen kuin kriitikot lähtevät Pekka Pessimistin kanssa pitkälle kävelylle, muistutetaan että shakki ja curling kuuluvat myös urheiluun. Mutta palataan asiaan. Elektroninen urheilu kulkee käsi kädessä IT-kehityksen kanssa: mitä nopeammin informaatioteknologia kehittyy sitä enemmän kerrannaisvaikutukset muuttavat mm. pelimaailmaa.

Näin ollen tuhannet pelaajat ympäri maailmaa kilpailevat verkossa keskenään erilaisten pelien kautta (MMORPG, MOBA, RTS, FPS, kamppailu- ja urheilupelit). Alan parhaat pelaajat tienaavatkin suuria summia erilaisten palkinto-, sponsori- ja lahjoitusrahojen kautta.

Suurimmat turnaukset

The International-turnaus on elektronisen urheilun päätapahtuma, joka järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011. Tapahtuman tarkoitus oli testata uutta Dota 2-beta versiota. Muutama vuosi myöhemmin sama tapahtuma keräsi yli 18 miljoona dollaria palkintorahoja erilaisiin turnauksiin tapahtuman aikana. The International-turnauksesta on tullut niin suuri ja suosittu tapahtuma, että pelaajille pitää järjestää karsintaturnaus muutama kuukausi ennen varsinaista tapahtumaa.

  • DAC

DAC eli Dota 2 Asian Championship turnaus järjestetään nimensä mukaisesti Aasiassa. Viimeisin turnaus järjestettiin Kiinassa ja palkintopotti oli kolmen miljoonan hujakoilla. Toisaalta otetaan huomioon se, että kolme miljoonaa dollaria Kiinassa on huomattavasti enemmän rahaa kuin Euroopassa tai Yhdysvalloissa. Samalla tavalla kuin yllämainittu The International, DAC joutuu myös järjestämään karsintaturnauksen ennen päätapahtumaa.

Turnauksen suosiosta kertoo hyvin paljon se, että vuonna 2015 Kiinan internet-sensuurista huolimatta yli miljoona ihmistä seurasi turnausta verkon välityksellä. Frankfurt and Shanghai Major turnaukset kuuluvat myös Dota 2 turnauksiin ja ovat enemmän tai vähemmän DAC turnauksen kanssa samalla viivalla.

  • Halo

Halo World Championships tuo yhteen maailman parhaat Xbox Halo pelisarjan pelaajat. Palkintopotin suuruus liikkuu myös kolmen miljoonan dollari hujakoilla. Turnaus aloitetaan lähes tuhannella joukkueella, mutta finaalikierros käydään vain kuudentoista joukkueen välillä. Halon suosiosta kertoo myös, se että epävirallisia turnauksia järjestetään jokainen päivä ympäri maailmaa.

  • League of Legends

Toinen pelaajien keskuudessa suosittu turnaus on League of Legends. Tätä turnausta seurasi yli 14 miljoona ihmistä. Kyseinen turnaus järjestetään jokainen vuosi eri maassa ja palkintorahat liikkuvat 2-3 miljoonan dollarin välillä.

  • Call of Duty

Kaikkien tunnistama Call of Duty-pelisarja muutti pelimaailmaa muutamassa vuodessa suurenmoisesti. Tämä FPS-mestariteos vetää puoleensa vuodesta toiseen miljoonia pelaajia. Kaliforniassa järjestettävä turnaus tuokin yhteen maailman parhaat CoD pelaajat, jotka havittelevat yli miljoonan dollarin pottia. CoD turnausta pidetään yhtenä harvana globaalina tapahtumana sillä lopputurnaukseen pääsy vaatii oman maaosan voittoa niin Euroopassa, Aasiassa, Brasiliassa ja Pohjois-Amerikassa.

  • World Cyber Games

Nostetaan listan viimeiseksi e-urheilun epäviralliset olympialaiset, World Cyber Games. Etelä-Koreassa järjestettävä turnaus seuraa olympialaisten mallia palkintojen mitalit ja jopa avajais-seremonian suhteen. Jokainen maa järjestää oma karsinnat ja lopputurnaukseen pääsee 40 maata. Valitettavasti viimeisinä vuosia tapahtuma kärsi rahoituksen puutteesta, mutta vuonna 2016 Kiinan rikkain mies Jack Ma lähti rahoittamaan turnausta ja näin herätti henkiin e-urheilun olympiatulen.

Elektronisen urheilun turnaus valikoimasta ei missään tapauksessa näytä olevan puutetta. Onkin erittäin rohkaisevaa nähdä kuinka kyseiset turnaukset järjestetään yksityisten rahoittajien kautta antaen nuorille mahdollisuuden harrastaa ja siinä sivussa ansaita rahaa.