Eri pelikategorioita

Viimeisten vuosien aikana elektronisesta urheilusta on kasvanut populaarikulttuurillinen ilmiö, jota jotkut rakastavat, toiset vihaavat ja loput eivät lainkaan ymmärrä miksi tietokoneella pelaaminen nähdään urheilunmuotona.

Riippumatta mihin ryhmään sinä rakas lukija kuulut, elektroninen urheilu tulee kuulumaan modernin ajan viihdekulttuuriin. Juuri tästä syystä meidän olisi hyvä ymmärtää kyseisen urheilun tärkeimmät piirteet. Aloittakaamme siis elektronisen urheilun värikkäästä kilpailu- ja pelikategorioista.

MOBA

Elektronisen urheilun eli pelaamisen ehdottomasti suosituin kilpailukategoria on MOBA, lyhenne Multiplayer Online Battle Arena. Kyseisessä genressä pelaaja hallitsee omaa hahmoa yhdessä joukkueessa, jonka tarkoitus voi esimerkiksi olla vastustajajoukkueen päämajan tuhoaminen. Siten MOBA-genressä strateginen elementti nousee olennaiseksi osaksi. Parhaina esimerkkeinä MOBA-genrestä voidaan pitää League of Legends, Dota 2 ja Command & Conquer pelejä.

RTS

Toinen erittäin suosittu pelimuoto on Real Time Strategy eli RTS. Suomeksi tämä kääntyy reaaliaikainen strategia peli. Kyseinen kategoria muistuttaa hyvin paljon yllämainittua MOBA-genreä koska RTS peleissä keskeinen elementti on myös pelistrategiassa.

Suurin ero MOBA:an on siinä, että pelaaja(t) rakentavat armeijan, toimintakeskuksen ja energialähteen joiden avulla laajennetaan omia joukkoja. Kun aikanaan vanhemmat RTS-pelit vaativat jokaisen pelaajan tekemään päätöksen erikseen, uusi RTS mahdollistaa kaikkien pelaajien päätökset samanaikaisesti.

Tämän päivän ehdottomasti suosituin RTS peli on legendaarinen StarCraft II, jota pelataan kaikissa elektronisen urheilun suurtapahtumissa. Genre on jopa niin suosittu, että eri vedonlyöntitoimistot ovat lisänneet tietyt turnaukset omille pelilistoille.

FPS

First Person Shooter (FPS), eli suomeksi ensimmäisen persoonan ammuntapelit, ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana ottaneet paikkansa suosituimpana genrenä, mikäli käytämme mittarina vapaa-aika pelaamista elektronisen urheilun sijaan. Suurin syy FPS suosioon johtuu konsolipelaamisen kasvuun, sillä vielä 10 vuotta sitten FPS pelit tunnettiin yksinomaan PC-koneiden genrenä eikä siten genren peleille löytynyt tarpeeksi paljon kysyntää. Esimerkiksi huippusuosittu CS (Counter-Strike) löytyi ainoastaan PC-puolelta. Vasta viimeisten vuosien aikana esimerkiksi Call of Duty ja Battlefield pelit ovat tuoneet FPS pelit suurempien pelimassojen tietoisuuteen. Ja vaikka CS on vielä toistaiseksi elektronisen urheilun suurin ja tärkein FPS peli, tulevaisuudessa tulemme näkemään erittäin mielenkiintoisia ja uusia vaihtoehtoja FPS genren alalla.

Kamppailupelit

Jos et tiedä Mortal Kombat peliä, lopeta välittömästi lukeminen ja muuta Pohjois-Koreaan! Suurin osa nuorista aikuisista tietää tasan tarkkaan mistä on kyse. Ja koska suurin osa nykypelaajista on joko ”nuori aikuinen” tai nuorempi, Mortal Kombat peli saattoi olla kyseisen sukupolven ensimmäinen muisto videopeleistä. Juuri tästä syystä elektronisen urheilun kamppailupeliturnaukset käydään enemmän tai vähemmän Mortal Kombat pelien kautta. Aasian maissa Mortal Kombat jää kuitenkin legendaarisen Tekken pelin varjoon. Joka tapauksessa kamppailupelit eivät ole rakettitiedettä mutta sitäkin viihdyttävämpiä.

Urheilupelit

Voimme sanoa varmuudella, että Suomi tuskin tulee koskaan voittamaan jalkapallon maailmanmestaruutta. Mutta hyväksi onneksi Suomeen voidaan tuoda toinen jalkapalloaiheinen maailmanmestaruus. Nimittäin pelintekijä EA Sportsin FIFA jalkapallopeli tuo yhteen jokainen vuosi maailman parhaat FIFA:n pelaajat. Kyllä vain, luit aivan oikein, elektronisen urheilun yksi pelikategorioista on jalkapallo, maailman suosituin urheilulaji. Toistaiseksi kaikki suomalaiset FIFA-turnaukset osallistujat ovat seuranneet Huuhkajien esimerkkiä: kädetöntä meininkiä. Toivottavasti tulevaisuuden menestys elektronisen urheilun saralla on parempaa.Kuten huomaat, elektroninen urheilu pitää sisällään varsin mittavan ja mielenkiintoisen pelivalikoiman. Mikä mielenkiintoisinta, tässä artikkelissa listasimme kaikki suurimmat kategoriat mainitsematta pienempiä erikoistapauksia, joita löytyy luonnollisesti e-urheilun pienistä turnauksista sekä online-tapahtumista. Vastakkain voidaan asettaa vaikka e-urheiluvedonlyönti ja kasinopelaaminen.

Ja mikä jännittävintä, peliteknologian ottaessa huimia askelia eteenpäin, tuskin maltamme odottaa mitä tulevaisuus tuo tullessaan kaikille elektronisen urheilun ystäville!