Kuinka tehdä rahaa e-urheilulla?

E-urheilu on nykyään ihan varteenotettava tapa tienata elanto siinä missä arkkitehti, puutarhuri tai kaupan kassapalvelija. Turnauksia järjestetään tiheään tahtiin, ja niiden palkinnot nousevat jatkuvasti summiin, joista tavallinen palkkatyöläinen voi vain haaveilla. Lisäksi sponsorointi lisääntyy jatkuvasti, ja sponsorit maksavat parhaimmillaan jopa vakituista, varsin tuntuvaa palkkaa.

Vaikka e-urheilun historia on jo melko pitkä, rahanteko e-urheilussa vaatii hieman yrittäjäasennetta, mutta oikeilla liikkeillä ja järkevillä siirroilla e-urheilujoukkueelle voi rakentaa huomattavan rahavirran. Ennen kaikkea pelaajan tulee tehdä itseään ja taitojaan alalla tunnetuksi.

On kolme osa-aluetta, joissa voi tehdä rahaa e-urheilulla:

  1. joukkueen,
  2. tapahtumien
  3. ja median kautta.

Jos harrastat jotain e-urheilua, ensimmäinen askel tienestin tekoon on luultavasti joukkueen perustaminen, on kyseessä mitä useimmassa tapauksessa joukkuepeli. E-urheilu joukkueiden yleisin tulonlähde ovat sponsorit. Sponsorisopimuksia saa yleensä parhaiten teknologiaan ja peleihin liittyviltä yhtiöiltä, siis sellaisilta, jotka haluavat e-urheilun katsojien huomion. Tällaisia ovat esimerkiksi erilaiset teknologia- ja peliyritykset, kuten IGN, Gamestop, Microsoft ja Sony. Hieman yllättäviä sponsoreita puolestaan ovat Google, Coca-Cola ja Doritos.

Sponsorit maksavat matkakustannukset, varustukset ja huollon sekä tarjoavat usein myös harjoittelupaikan tai valmennusta. Parhaimmillaan sponsori maksaa palkkaa tai tarjoaa joukkueelle asunnon. Red Bull puolestaan pitää pelaajan aistit terävinä läpi vuorokauden kestävissä turnauksissa.

Endorsementit ja voitonjako

Joukkue voi myös käytätä mainettaan hyväkseen ”endorsementien” tekemiseen, eli antamaan nimensä vaikka jonkin elektroniikkatuotteen, kuten kuulokesetin käyttöön, jolloin joukkueen maine yhdistetään laitteeseen. Tällainen sopimus saattaa olla provisio tai sopimuspalkkainen.

Tästä pääsemmekin seuraavaan tilintekotapaan, eli voittojenjakoon. Tapahtumanjärjestäjien ja sponsoreiden kanssa on mahdollista tehdä sopimuksia jakaa voitot tietystä tapahtumasta tai tuotteesta, jos joukkueen maine auttaa sen myynnissä. Lisäksi joukkue voi järjestää tapahtumia myös ihan itse tai tekemiensä kontaktien avulla, ja saada tapahtuman kaikki voitot myymällä tapahtuman liput itse. Tässä tavassa on kuitenkin riski, ja jos joukkueen jäsenillä ei ole osaamista tapahtuma-alalla, voi olla parempi idea pitää naama ruudun edessä. Tapahtumiin voi myös laittaa korkeat ilmoittautumismaksut, ja tehdä siitä näin eksklusiivisemman tapahtuman ja myös tehdä samalla paljon enemmän rahaa. Mitä maineikkaampi turnaus, sitä enemmän siinä liikkuu myös rahaa.

Streamaus ja toimittajakontaktit

Streamauksella tehtävät rahat ovat nykyään myös huomattavia. Joukkue voi antaa oikeuksia otteluidensa streamaamiseen jossakin palvelussa, kuten Twitchissä, ja saada siitä huomattavan summan rahaa. Jos streamin perustaa itse, voi sillä tehdä rahaa myymällä mainoksia. Itse myydyillä mainoksilla tekee helposti enemmän rahaa, ja samalla pystyy valvomaan, mihin muihin brändeihin joukkue yhdistetään.

Median kanssa voi tehdä myös muunlaisia yhteistyösopimuksia. Joukkueen kannattaa tuntea ainakin muutama toimittaja, jotta he voivat tietää, mitä mediassa ajatellaan heistä, ja jotta he saavat tarvittaessa nopeasti oikeaa tietoa joukkueensa tilanteesta valtavirtamediaan.

Toimittajien kanssa voi tehdä myös sopimuksia yksinoikeuksista koko joukkueen tai yksittäisten jäsenten haastatteluihin. Näin on myös helpompi pitää joukkueen brändi hallinnassa ja samalla tehdä rahaa. Toinen tapa tehdä rahaa mediassa on sisältöön istutettavilla viesteillä. Joukkueen jäsenet voivat esimerkiksi mainita haastatteluissa käyttävänsä jotakin tiettyä kuulokesettiä tai laitetta suorituskykynsä parantamiseksi tai sitten joukkueen nettisivuilla voi julkaista sisältöä, jossa on markkinointiviestejä seassa. Myös sponsorit voi tuoda näkyvästi esiin omilla nettisivuilla häpeilemättä.

Toimiva rahantekomalli on myös joukkueen jäsenien esiintyminen esimerkiksi jossakin tapahtumassa palkkiota vastaan. Esimerkiksi pelin lisäosan julkaisutilaisuuteen saatetaan haluta original-pelissä menestynyt pelaaja.